Ondervraagd: Buddy Tegenbosch
Thrillerlezers 8 januari 2016

Buddy Tegenbosch is van huis uit piloot en werkt bij Lufthansa Duitsland. In 2011 was hij één van de winnaars van een verhalenwedstrijd die was georganiseerd door het Brabants Kenniscentrum Kunst en Cultuur. In 2012 debuteerde hij met zijn Young Adult thriller/roman Pokerface en dit boek werd in 2014 verkozen tot één van de kerntitels van de Jonge Jury 2014. Daarnaast geeft Tegenbosch ook nog lezingen en schrijfworkshops aan jongeren vanaf 12 jaar.

Oog om oog draait om JJ (Jaap-Jan), op de basisschool en de middelbare school wordt hij buitengesloten door zijn klasgenoten. De reden dat niemand met hem wil omgaan is Ivar. Hij is altijd vreselijk gemeen tegen JJ en het komt zelfs tot een handgemeen.
Zodra JJ klaar is met de middelbare school verhuist hij, gaat psychologie studeren en gaat op kamers. Meteen op de eerste schooldag komt hij Scrabble tegen, ze worden vrienden en binnen no time heeft hij een mooie kamer en een clubje vrienden om hem heen. JJ snapt er niks van dat het zo gemakkelijk gaat. Hij gaat aan het werk als barman in een club, maar op een avond verandert alles. JJ is aan het werk en ineens staat Ivar voor hem aan de bar. Het lijkt of hij hem niet herkent. Vanaf dat moment is JJ geobsedeerd door Ivar en stelt alles in het werk om hem te pakken te krijgen.

Wij mochten hem een aantal vragen stellen:

Wat heeft je doen besluiten om boeken te gaan schrijven?
Eigenlijk omdat ik al een hele tijd aan het vliegen was en ik dat niet creatief genoeg vond. Ik houd erg van lezen en had al langere tijd het idee om eens een verhaal te gaan schrijven. Op een dag ben ik maar gewoon begonnen. Maar het begon dus met het missen van creativiteit in mijn andere baan. 

Waarom heb je voor het Young Adult genre gekozen, of was dit geen bewuste keuze, maar past het boek hier uiteindelijk het beste tussen? 
Het was tot zover een bewuste keuze dat ik merkte dat ik het interessant vond om voor deze leeftijd te schrijven. Het kan nog alle kanten op, je voelt je al volwassen, maar bent nog zeer gevoelig voor dingen als groepsdruk. Verder vind ik mijn schrijftoon erg bij het genre passen.

Is het schrijven van een boek een beetje te combineren met je werk als piloot? 
Van de ene kant wel; ik kan prima schrijven op bestemming. Maar van de andere kant zorgen twee banen voor te weinig tijd en is de combi juist lastig. 

Hoe ben je op het onderwerp pesten en wraak gekomen wat in Oog om oog een grote rol speelt? 
Ik kwam op het idee toen ik weer eens las over een geval van zinloos geweld. Ik dacht: zou ik een verhaal kunnen schrijven waarin de hoofdpersoon iemand anders iets aan doet dat verwerpelijk is, maar dat je, wanneer je de achtergrond kent, denkt: wellicht had ik hetzelfde gedaan. Zo begon ik. Uiteindelijk heeft het boek toch een andere wending gekregen. 

Heb je hier ervaring mee, ben je vroeger gepest, of heb je zelf weleens iemand gepest? Of heb je juist gesproken met mensen die vroeger gepest zijn? 
Nee, ik heb zelf geen ervaring met pesten, maar ik kan me wel voorstellen hoe erg het kan zijn. Ik heb ook niet gesproken met mensen die vroeger gepest zijn. 

Heb je research gedaan naar kindermisbruik en wat dit met een kind doet, is de reactie van Ivar realistisch? 
De research die ik gedaan heb is vooral via internet. Tja, of de reactie van Ivar realistisch is, weet ik eigenlijk niet. De reactie die hij heeft op de basisschool zou kunnen voorkomen, denk ik ja. Wat hij op latere leeftijd doet... ik weet het niet.  

Hoe kom je aan de naam Scrabble ( 1 van de hoofdpersonen in het boek)?
Ik had een heel stuk bedacht om de naam van Scrabble te verklaren, maar dat heeft het boek niet gehaald. Scrabble heet zo, omdat zijn vader hem zo noemt naar aanleiding van het feit dat Scrabble als kind erg houdt van scrambled eggs (hij en zijn vader wonen dan in de VS). Scrabble kan het gerecht niet goed uitspreken en noemt het scrabble eggs. Vandaar dat zijn vader hem de bijnaam Scrabble geeft. Maar de vader van Scrabble komt maar zo zijdelings is het verhaal voor dat er geen plek was voor deze passage. 

Heb je al plannen voor een volgend boek, zo ja, weer een YA?
Ideeën zeker, tijd te weinig. Het wordt weer een YA, ja.

Is het de bedoeling om in elk boek een actueel thema, zoals pesten, te verwerken? 
Nee, hoor. Ook met Oog om oog had ik zeker niet de bedoeling om een actueel thema aan te snijden. 

Heb je ook de ambitie om thrillers voor volwassenen te gaan schrijven? 
Nee, op dit moment voel ik me het lekkerst in de YA-hoek.

Waar haal je de inspiratie voor je boeken/verhalen vandaan? 
Vooral uit mijn eigen hoofd, eigenlijk. Meestal moet ik gewoon gaan zitten en schrijven en dan hopen op inspiratie. Meestal kom ik na wat uren wel met iets op de proppen. 

Zodra je bent begonnen met schrijven, heb je dan een bepaald doel dat je voor jezelf stelt? Bijvoorbeeld een aantal woorden of pagina's die je op een dag wil schrijven? Heb je een bepaald terugkerend ritueel als je schrijft, bijvoorbeeld muziek aan, bepaald soort eten of drinken wat je bij je moet hebben staan? 
Nee, geen doel en zeker geen ritueel. Dat zou ik ook iedereen afraden, je kunt namelijk overal en altijd schrijven op welke plek dan ook. Als je een ritueel of een bepaalde plek uitkiest lijkt het me dat je jezelf een beperking oplegt. 

Waarom zouden mensen je boek moeten lezen en voor welke mensen is het zeker een aanrader? 
Ik denk dat er weinig realistische YA-boeken zijn. Verder hoop ik dat het boek lekker leest en dat het spannend is. En voor wie? Voor iedereen vanaf een jaar of 15. 

Your comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *